Rozwód

Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka. Sąd może pozostawić władzę rodzicielską obojgu rodzicom na ich zgodny wniosek, jeżeli przedstawili porozumienie (plan wychowawczy).

Dodatkowo, jeżeli małżonkowie zajmują wspólne mieszkanie, na wniosek jednej ze stron sąd w wyroku rozwodowym orzeka także o sposobie korzystania z tego mieszkania przez czas wspólnego w nim zamieszkiwania rozwiedzionych małżonków. Strony winny przedstawić propozycję sposobu korzystania ze wspólnego mieszkania.

Sąd na wniosek strony może nakazać eksmisję jednego z małżonków, który swym rażąco nagannym postępowaniem uniemożliwia wspólne. Jednakże pozytywne rozstrzygnięcie ma miejsce w wypadkach wyjątkowych.

Na zgodny wniosek stron sąd może w wyroku orzekającym rozwód orzec również o podziale wspólnego mieszkania albo o przyznaniu mieszkania jednemu z małżonków, jeżeli drugi małżonek wyraża zgodę na jego opuszczenie bez dostarczenia lokalu zamiennego i pomieszczenia zastępczego, o ile podział bądź jego przyznanie jednemu z małżonków są możliwe.

Na wniosek jednego z małżonków sąd może w wyroku orzekającym rozwód dokonać podziału majątku wspólnego, jeżeli przeprowadzenie tego podziału nie spowoduje nadmiernej zwłoki w postępowaniu.

Jeżeli jest to uzasadnione, sąd może również w wyroku orzekającym rozwód na wniosek jednej ze stron zasądzić alimenty na rzecz drugiego małżonka.

Podstawa prawna: z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jednolity: Dz. U. 2012 r. poz. 788).

opracował:

radca prawny Edyta Roman